fbpx
Vytisknout

Filtry pevných částic (FAP)

Pokud u svého vozu Peugeot aktuálně řešíte výměnu filtru pevných částic (FAP)* nebo vás během servisní prohlídky upozornili na jeho končící životnost**, máme pro vás skvělou zprávu – nabízíme všechny filtry pevných částic se slevou 25 %!

Sleva se vztahuje nejen na originální nové filtry, ale i na filtry repasované, které jsou k dispozici pro většinu modelů. Repasované filtry jsou levnější, výrobcem odborně vyčištěné a vždy prochází přísnými výstupními testy včetně rentgenové zkoušky, která prověří, zda nemá filtr žádná vnitřní poškození. Proto se na repasované filtry vztahuje stejná záruka jako na nové – garantujeme 100% kvalitu a stejné vlastnosti, jako má nový FAP.

*rozsvítila se kontrolka diagnostiky EOBD

**životnost FAP bývá nejčastěji v rozmezí 180 000 – 240 000 km Upozornění: Neodborné čištění může filtr pevných částic nenávratně poškodit. K tomu se váže riziko poškození dalších dílů, pokud jsou součástí filtru (jedná se například o oxidační nebo SCR katalyzátor). Je rovněž důležité si uvědomit, že vozidlo plnící určitou emisní normu nesmí být v průběhu užívání jakýmkoliv způsobem upravováno (odstranění FAP) tak, aby se zvýšily hodnoty jeho exhalací oproti stavu z výroby. Tyto úpravy jsou protizákonné a z toho vyplývá i jejich postih.

Jak funguje filtr pevných částic?

Proč a jak?

Každý vznětový motor produkuje při své činnosti zbytkové znečišťující látky, kde jednu významnou část tvoří pevné částice (saze). Tento pevný zbytek ze spalování nafty je pro životní prostředí nežádoucí, proto od zahájení platnosti emisní normy EURO 5, vozidla se vznětovým motorem musí tuto problematiku technicky řešit. Nejpoužívanější metodou pro eliminaci pevných částic jsou filtry pevných částic (FAP). Filtr pevných částic je filtr z karbidu křemíku umístěný ve výfukovém vedení s úlohou zachycení pevných částic jako zbytků z hoření motorové nafty. Výrobce vozidel Peugeot využívá této technologie více než 13 let.

fap 1

Popis činnosti FAP

Při spalování paliva za nižších teplot nebo při nedokonalém průběhu hoření paliva dochází ve vznětovém motoru k tvorbě pevných částic. Částice jsou zachycovány v keramickém tělese filtru pevných částic (FAP) což vede postupně k jeho zaplnění, proto je nutné částice ve filtru pravidelně spalovat a tím filtr regenerovat. Regenerace probíhá automaticky a je řízena řídicí jednotkou motoru v závislosti na mnoha parametrech, jimiž jsou např. jízda ve městě, krátké jízdy se studeným motorem, opotřebení komponentů, jízda po dálnici, ideální pracovní teplota, kvalita paliva a motorového oleje a další.

Údržba

Samotný filtr pevných částic v průběhu své životnosti nevyžaduje zvláštní údržbu. V rámci pravidelných prohlídek, předepsaných výrobcem, se pouze ověřuje stav celého systému na zachycování částic (míra zaplnění FAP, případně doplnění aditiva).

Vzhledem k postupnému usazování popela ze spálených sazí, aditiva a sulfátů síry v keramické vložce má FAP omezenou životnost, která se u prvních generací FAPu pohybuje okolo 120 000 km, zatímco motory poslední generace mají FAPy s životností okolo 240 000 km.

V okamžiku, kdy dojde k zanesení keramické vložky (regenerace již není možná), tj. v okamžiku, kdy FAP přestane plnit svoji roli, se trvale rozsvítí kontrolka diagnostiky EOBD.  Pokud není proveden odpovídající servisní zákrok, tedy výměna filtru pevných částic, dojde postupně k přechodu do nouzového režimu, případně nemožnosti nastartování. Řidič je o blížícím se ucpání FAP s dostatečným předstihem informován pomocí zpráv na displeji.

 

Co dělat když FAP dojde k hranici své životnosti

V tomto případě má majitel vozidla dvě možnosti. První z nich je v rozporu s legislativou a nese s sebou značná rizika s případnými právními dopady a poškozením motoru:

 

Odstranění FAPu

fap 2 V současnosti existuje mnoho firem nabízejících služby spojené s odstraněním FAPu. Kromě právních dopadů (viz níže) je zde rovněž nepříjemnou skutečností fakt, že takto upravené vozidlo lze jen velmi složitě vrátit do původního stavu tak, jak bylo vyrobeno automobilkou. Provedené změny se týkají za prvé řídicí jednotky motoru, která je přepracována tak, aby ignorovala chybová hlášení a tím neupozorňovala řidiče na vadnou funkci systému vstřikování. Druhým podstatným aspektem je úprava vlastního FAP. Ta spočívá v mechanickém odstranění keramické vložky. Je logické, že po této úpravě vozidlo neplní emisní limity.

 

Jak jistě víte , došlo v roce 2016 k určitému posunu co se týče problematiky FAP:

 

Právní důsledky odstranění FAPu

V rámci ustanovení EHK, jsou emisní normy závazné a musí být plně respektovány výrobci automobilů. Vozidlo plnící určitou emisní normu nesmí být v průběhu jeho užívání jakýmkoliv způsobem upravováno tak, aby se zvýšily hodnoty jeho exhalací oproti tomu, s čím bylo homologováno. Jakékoliv úpravy na emisních systémech, nebo manipulace s výkonem má za následek nedodržení homologačních dat, čili porušování emisních předpisů. Tyto úpravy jsou protizákonné a z toho vyplývá i jejich postih v jednotlivých zemích.

Tyto služby jsou ve své podstatě jednoznačně v rozporu se zákonem! I když vlastní úkon provede nezávislá firma, primární odpovědnost za porušení emisí a následky z toho plynoucí, nese uživatel vozidla.


Příkladné ceny filtrů pevných částic FAP

Vozidlo a motorizaceCena po slevě 25% bez DPH a servisních prací
Peugeot  5008 Motor 1.6L10 732 Kč
Peugeot 308 Motor  1.6L 13 453 Kč
Peugeot Boxer III Motor 2.0L29 966 Kč